بانک و بانکداری




  • 27 تیر 1396
     بدهکاران بانکی تا ۴۰ میلیون از سود معاف شدند

    بدهکاران بانکی تا ۴۰ میلیون از سود معاف شدند

    به گزارش ایسنا، طرح بخشودگی سود تسهیلات بدهکاران بانکی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان از اواخر بهمن‌ماه سال گذشته و بر اساس تبصره (۳۵) قانون بودجه ۱۳۹۵ به اجرا درآمد. بر این اساس دولت دارای این اختیار بود تا بتواند تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان از ۴۵ منابع  هزار میلیارد تومان ناشی از درآمد تسعیرنرخ ارز را برای بخشودگی در این بخش مورد استفاده قرار دهد.

    طبق دستورالعمل تعیین شده بدهکاران بانکی که  در اولویت این طرح قرار می‌گیرند، در صورت پرداخت یکجای اصل تسهیلات به طور نقدی مشمول بخشش سود خواهند شد. این سود از محل ۱۰ هزار میلیارد تومان تعیین شده در قانون بودجه و از طریق دولت به بانک‌ها پرداخت می‌شود. از سوی دیگر بانک‌ها موظف شدند جرایم متعلقه به تسهیلات بدهکاران بانکی از جمله جریمه وجه التزام را بخشیده و بدهکار از این سود و جریمه معاف شوند......

     

    به اامهمطلب مراجعه فرمائید.

  • 26 تیر 1396
     رتبه‌بندی جدید بانکها/نمره منفی را کدام بانکها می‌گیرند؟

    رتبه‌بندی جدید بانکها/نمره منفی را کدام بانکها می‌گیرند؟

    به گزارش خبرنگار مهر، رتبه‌بندی بانکها آن هم در فضای کنونی که نظام بانکی ایران را مشکلات زیادی تهدید می‌کند، در نوع خود پروژه‌ای قابل توجه است. در واقع، بانک مرکزی تصمیم گرفته تا با ذره‌بین خود، عملکرد بانکها را رصد کرده و آن دسته از بانکهایی را که به هر دلیل، ضوابط را را رعایت نمی کنند، با برخوردهای مقام ناظر مواجه کند.

    البته هنوز بانک مرکزی تصمیم نگرفته تا سپرده‌گذاران و مردم را هم در جریان وضعیت و رتبه‌های بانکها قرار دهد، رتبه‌ای که انتظار می‌رود با اعلام آن، اندکی تکلیف سپرده‌گذاران حداقل در حوزه سپرده‌گذاری مطمئن روشن باشد. شاید اگر نتایج این رتبه بندی اعلام شود، سپرده‌گذاری در بانکهای یک ستاره و دو ستاره با سود بالا، جای خود را به بانکهای پنج ستاره با سود معقول بدهد، آن موقع است که می‌توان انتظار داشت، خود سپرده‌گذاران تعیین کننده رفتار بانکها باشند؛ چراکه قطعا بانکی که ریسکش بالاتر است، ممکن است سود بیشتری را هم بدهد و این دیگر تصمیم سپرده‌گذار است که کدام راه را انتخاب کند، سود بیشتر و ریسک بالاتر یا سود کمتر و ریسک کمتر.....

    به ادامه مطلب مراجعه فرمائید .

  • 3 خرداد 1396
    تغییرات بخشنامه نرخ کارمزد خدمات بانکی به بانک ها ابلاغ شد

    تغییرات بخشنامه نرخ کارمزد خدمات بانکی به بانک ها ابلاغ شد

    بانک مرکزی، تغییرات جزیی در بخشنامه شماره ۹۵/۲۱۸۵۴۶ مورخ ۱۳۹۵/۰۷/۱۱ درخصوص میزان حداکثر و انواع و  حداقل نرخ‌های قابل وصول کارمزد خدمات بانکی (ریالی) اعمال و به بانک ها ابلاغ کرد.


    به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، پیرو بخشنامه شماره ۲۱۸۵۴۶‏‏/۹۵ مورخ ۱۱‏‏/۷‏‏/۹۵ موضوع حداکثر نرخ‌های قابل وصول کارمزد خدمات بانکی (ریالی) و با عنایت به طرح برخی ابهامات از سوی شبکه بانکی کشور مقرر شد:

    به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.

  • 31 اردیبهشت 1396
    برای همکاری با دنیا باید استاندارهای بین‌المللی حسابداری را اجرا کنیم

    برای همکاری با دنیا باید استاندارهای بین‌المللی حسابداری را اجرا کنیم

    متاسفانه هیچ کدام از بانک‌های ما خود را با ضوابط استانداردهای بانکی بین‌المللی‌ تطبیق نداده‌اند.

    احمد حاتمی‌یزد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص وضعیت کنونی بانک‌های کشور اظهار داشت: ما هنوز تکلیف خودمان را با دنیا روشن نکرده‌ایم و مسئولین درجه اول کشور‌ هنوز در این زمینه تصمیم قطعی نگرفته‌اند. هنوز مشخص نیست که می‌خواهیم با دنیا کار کنیم یا خیر؟ با جهان کار کردن یعنی این که استاندادهای بین المللی بانکی دنیا را هم بپذیریم.

    این کارشناس بانکی خاطر نشان کرد: متاسفانه هیچ کدام از بانک‌های ما خود را با ضوابط استانداردهای بانکی بین‌المللی‌ تطبیق نداده‌اند.

    به ادامه مطلب مراجعه کنید.

  • 4 اردیبهشت 1396
    بزرگ‌ترین بانک‌های جهان کدامند؟

    بزرگ‌ترین بانک‌های جهان کدامند؟

    رتبه‌بندی جهانی بزرگ‌ترین بانک‌های جهان از نظر میزان دارایی که از سوی شرکت «اس‌اند‌پی‌گلوبال اینتلیجنس» منتشر شد، نشان می‌دهد بانک‌های چینی در صدر فهرست قرار دارند و پس از آنها، وام‌دهندگان آمریکایی و سپس بانک‌های اروپایی قرار می‌گیرند. به گزارش «ایسنا» در مجموع فهرست بزرگ‌ترین بانک‌های جهان «اس‌اند‌پی گلوبال» شامل ۲۳ بانک در جهان است که بیش از یک تریلیون دلار دارایی در سراسر آسیا، آمریکای شمالی و اروپا دارند. طبق گزارش «اس‌اند‌پی گلوبال»، بزرگ‌ترین بانک‌های چین در سال ۲۰۱۶ رشد کردند، اما آشفتگی ارزی که بر اثر رای انگلیس برای خروج از عضویت اتحادیه اروپا (بریگزیت) به‌وجود آمد، به شرکت‌های اروپایی که در رتبه‌بندی‌های بانکی جهانی «اس‌اند‌پی گلوبال مارکت اینتلیجنس» حضور دارند، لطمه زد. بانک‌های جهانی که فعالیت‌های خرده‌فروشی بزرگی داشتند، در صدر فهرست قرار گرفتند، در حالی که غول‌های بانکداری سرمایه‌گذاری شامل گلدمن ساکس و مورگان استنلی در رتبه‌های پایین‌تر ۳۲ و ۳۷ قرار گرفتند.....

    به ادامه مطلب مراجعه فرمائید .

  • 18 آذر 1395
    کم شدن یک صفر از پول ایران

    کم شدن یک صفر از پول ایران

    دولت برای تصحیح ارزش پول رایج لایحه کاهش یک صفر از پول را به مجلس ارائه نمود . متن کامل آن در زیر آمده است . هیات دولت ایران در جلسه چهارشنبه ۱۷ آذر لایحه پیشنهادی بانک مرکزی برای رفرم پولی کشور را تصویب کرد. بر این اساس واحد پول ایران برابر با یک تومان (۱۰ریال) خواهد بود. بانک مرکزی ایران پیش‌تر در توضیح ضرورت حذف صفر‌ها از پول ملی، به تورم چهار دهه اخیر و کاهش قدرت خرید واحد پولی کنونی اشاره کرده بود که به جریان یافتن حجم وسیعی از اسکناس درشت در مبادلات روزمره کشور می‌انجامد. اجرای لایحه مصوبه دولت، مستلزم موافقت مجلس و تایید شورای نگهبان است. ریال که در سال ۱۳۰۸ و در دوران حکومت رضا شاه پهلوی واحد رسمی پول ایران شد، از سال‌ها قبل منسوخ شده و جای خود را به تومان داده بود. ریال در مبادلات روزمره به کار نمی‌رفت، بلکه تنها در حسابداری‌ و حسابرسی و اعلام‌های رسمی از آن استفاده می‌شد. در بسیاری مغازه‌ها حتی به جای تومان، واحد را هزار تومان می‌گیرند و اتیکت‌ قیمت‌ها را بر این اساس می‌نویسند. مقامات بانک مرکزی، استفاده از ارقام بزرگ در مبادلات ساده روزمره، مشکلات مربوط به محاسبات و حسابداری دفتر، ناامنی در حمل مقادیر زیاد پول، معطل شدن در صف بانک‌ها و مشکلات شمارش حجم زیاد اسکناس و سکه را از جمله دلایل..... به ادامه مطلب مراجعه فرمائید .

  • 3 آذر 1395
     شائبه ربوی بودن نظام بانکی کشور

    شائبه ربوی بودن نظام بانکی کشور

    کامران ندری – عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق (ع)

    با گذشته ۳۲ سال از زمان اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا، نظام بانکی همچنان در اعطای سپرده گذاری و پرداخت تسهیلات در اجرا با مشکلاتی روبرو است و شائبه ربوی بودن به معاملات بانکی وارد می‌شود، اما آیا این شائبه‌ها درست است یا نه؟

    پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با هدف تطهیر نظام بانکی کشور از ربا اقداملات متعددی انجام شد و فقها و کارشناسان به دنبال جایگزین کردن نظام بانکداری اسلامی و بدون ربا به جای نظام ربوی قبل از انقلاب بودند که سرانجام در اواخر سال ۱۳۶۲، قانون عملیات بانکداری بدون ربا تصویب و از سال ۱۳۶۳ اجرایی شد.

    قرار بر این بود که این قانون به مدت ۵ سال به صورت آزمایشی اجرایی و ایرادات آن رفع شود؛ اما با گذشته حدود ۳۲ سال از زمان اجرای قانون، انتقاد‌هایی و شائیه‌هایی به‌نظام بانکی کشور وارد می‌شود، هر چند قانون بسیار خوب است اما مشکل در زمینه اجرا است.

    تعریف ربا

    براساس شریعت دین اسلام ربا حرام و به‌منزله جنگ باخدا است. در فقه اسلامی موضوعی با عنوان نرخ بهره وجود ندارد و برخی نرخ بهره بانکی را معادل ربا می‌دانند که این جمله صحیح نیست، زیرا در اقتصاد امروزی عنوانی که با نام نرخ بهره شناخته می‌شود، در واقع ربا محسوب نمی‌شود.

    ربا، نرخ بهره‌ای است که در عقد قرض بین قرض‌دهنده و قرض‌گیرنده شرط شود؛ یعنی هنگام عقد قرض توافق کنند، قرض گیرنده مبلغی اضافه نسبت به اصل مبلغ قرض پرداخت و قرض دهنده هم آن را دریافت کند که این نرخ بهره را اصطلاحاً ربا می‌گویند و بر اساس دین و نظر فقها جزء مصادیق ربا و حرام است............

    به ادامه مطلب مراجعه رمایید.

  • 4 آبان 1395
    معرفی ضمانت نامه بانکی

    معرفی ضمانت نامه بانکی

    معرفي ضمانت نامه : 

    عقد ضمان يا ضمانت عبارت است از عهده گرفتن مالي كه بر ذمه ديگري است . بانك بنا به درخواست اشخاص حقيقي و يا حقوقي پرداخت ديون و يا انجام تعهداتي را كه بنفع سازمانها و موسسات دولتي و دستگاههاي اجرايي و بخش خصوصي بعهده متقاضيان است ، با رعايت آئين نامه صدور ضمانت نامه و ظهر نويسي از طرف بانكها و نيز دستور العمل صدور ضمانت نامه ها، ضمانت مي نماي د. به موجب ضمانت نامه هايي كه توسط بانك صادر مي شود ، بانك متعهد مي گردد در صورت درخواست ذينفع تا مبلغ مندرج در ضمانت نامه به وي پرداخت شود. به موجب ضمانت نامه هايي كه توسط بانك صادر مي شود ، بانك متعهد مي گردد در صورت درخواست ذينفع تا مبلغ مندرج در ضمانت نامه به وي پرداخت شود .

    ضمانت نامه ها براي موارد ذيل صادر مي شود:

    ضمانت نامه شركت در مناقصه و مزايده
    ضمانت نامه حسن انجام تعهد و حسن انجام كار
    ضمانت نامه استرداد كسور وجه الضمان
    ضمانت نامه استرداد پيش پرداخت
    ضمانت نامه گمركي
    ضمانت نامه تعهد پرداخت
    ضمانت نامه ارزي
    ساير ضمانت نامه ها.....

    به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.