تاثیر رنگ‌ها در دنیای اقتصاد

تاثیر رنگ‌ها در دنیای اقتصاد

    چرا باید یک رنگ را انتخاب کرد، وقتی رنگ‌های بسیاری در دسترس هستند؟ بعضی شرکت‌های اقتصادی آگانه از رنگ‌های مختلفی برای ارائه شرکت خود استفاده می‌کنند. مثلا شرکت‌های "گوگل" "ای‌بِی" یا "هیپ"، شرکت تولید محصولات غذایی کودکان. خانم سیلویا گلدهامر، کارشناس برندهای مختلف اقتصادی می‌گوید استفاده از حروف به رنگ‌های مختلف "کودک شاد" را در ذهن افراد تداعی می‌کند.

قرمز، آبی، زرد یا رنگی کاملا متفاوت؟ رنگ‌ها در دنیای اقتصاد از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. حتی اختلافات بزرگی هم برای حق استفاده از رنگ‌ها میان شرکت‌های بزرگ جهان در جریان است. گالری عکسی در باره رنگ‌ها در برندهای اقتصادی

 

    رنگ قرمز بانک "اشپارکاسه" آلمان

    رنگ قرمز بانک

    شعبه‌های بانک "اشپارکاسه" آلمان از رنگ قرمز خاصی استفاده می‌کنند. اما بانک "سانتاندر" در اسپانیا نیز از همین رنگ استفاده می‌کند و چندی‌ست اختلافات بر سر اجازه استفاده از این رنگ میان این دو شرکت اروپایی بالاگرفته است. سرانجام دادگاه عالی آلمان رای بر استفاده بانک "اشپارکاسه" از این نوع رنگ قرمز خاص داد.

 

    رنگ نارنجی بیسکویت "براندت"

رنگ نارنجی بیسکوئیت براندت

    سیلویا گلدهامر، کارشناس برندهای مختلف اقتصادی که در شرکت "گلدمارکه" فعال است در باره نقش رنگ‌ها در برندهای مختلف می‌گوید مهم این است که رنگی در ذهن بیننده برای مدتی طولانی باقی بماند. خانم گلدهامر بر این نظر است که شرکت بیسکویت سازی براندت آلمان با استفاده از رنگ نارنجی خاص به این هدف خود رسیده و این رنگ در ذهن بیننده باقی می‌ماند.

 

    رنگ زرد انتشارات "لانگنشاید"

    رنگ زرد انتشارات

    رنگ زرد نیز در بخش مهمی از شرکتهای تجاری آلمان اهمیت ویژه‌ای دارد. انتشارات لانگنشاید یا پست آلمان با رنگ زرد شناسایی می‌شوند. بیسکویت "لایبنیتس" و کتابچه‌های انتشارات "رکلام" نیز از رنگ زرد استفاده می‌کنند. سیلویا گلدهامر، کارشناس برندهای مختلف اقتصادی بر این نظر است که "رنگ‌های مشخص و یک‌دست چون رنگ زرد، در ناخودآگاه افراد نفوذ می‌کنند و در ذهن بیننده باقی می‌مانند."

 

    رنگ سرخابی "تلکوم"

    رنگ سرخابی

    سیلویا گلدهامر، کارشناس برندهای مختلف اقتصادی بر این نظر است که هیچ برندی نیست که از رنگ استفاده نکرده باشد. شرکت تلکوم که بزرگ‌ترین شرکت مخابرات اروپاست، رنگ سرخابی را برای برند خود انتخاب کرده است. البته تلکوم از یک شرکت وبسایت آمریکایی که از رنگ سرخابی تلکوم استفاده کرده بود شکایت کرد، اما باخت و آن شرکت هم اکنون حق استفاده از همان رنگ را برای خود به دست آورده است.

 

    رنگ بنفش شکلات "میلکا"

    رنگ بنفش شکلات

    گاوی که روی پوست‌اش لکه‌های بنفش باشد وجود ندارد. اما شکلات‌های شرکت میلکا از چنین گاوهایی برای فروش محصولات خود استفاده می‌کند. اما چرا رنگ بنفش مورد توجه این شرکت قرار گرفته است؟ سیلویا گلدهامر، کارشناس برندهای مختلف اقتصادی، بر این نظر است که شکلات ذهن انسان را به دوران کودکی می‌برد و رنگ بنفش نیز دقیقا همین احساس را در انسان برمی‌انگیزد.

 

    رنگ خاکستری و طلایی "یوپی‌اس"

    رنگ خاکستری و طلایی

    "یوپی‌اس" یا "یونایتد پارسل سرویس" از بزرگ‌ترین شرکت‌های لجستیکی در سراسر جهان است. این شرکت از جمله محموله‌های پستی خود را با خودروهایی با آرمی که زمینه خاکستری دارند به مشتریان خود تحویل می‌دهد. حدود ۱۰۰ سال پیش که آرم "یوپی‌اس" تعیین شد، رنگ قهوه‌ای در آمریکا نماد شکوه و کیفیت عالی بود. این رنگ همچنین بسیار کارا بود، زیرا رنگ قهوه‌ای غبار خیابان‌ها را که بر سطح خودرو نشسته بودند، نشان نمی‌داد.

 

    رنگ آبی تیره‌ی شرکت "نیوآ"

    رنگ آبی تیره‌ی شرکت

    شرکت محصولات آرایشی و بهداشتی نیوآ رنگ آبی تیره‌ی را برای محصولات خود برگزیده است. اما ده‌ها شرکت دیگر نیز خواستار استفاده از همین رنگ برای محصولات خود هستند. اختلافات بالا گرفته‌اند و شرکت نیوآ در سال گذشته میلادی (۲۰۱۵) در این زمینه به پیروزی رسید و اکنون دادگاه فدرال حق ثبت اختراع در آلمان باید در این باره نظر دهد.

 

    رنگ سبز اتوبوس‌های شرکت "فلیکس"

    رنگ سبز اتوبوس‌های شرکت

    شرکت مسافری فلیکس که به بیشتر کشورهای اروپایی سفر می‌کند، شعار خود را " سبز سفر کن" گذاشته است. خانم سیلویا گلدهامر، کارشناس برندهای مختلف اقتصادی بر این نظر ست که این شعار به خوبی با رنگ اتوبوس‌ها همخوانی دارد.

 

    رنگ‌آمیزی‌ کودکانه در شرکت "هیپ"

    رنگ‌آمیزی‌ کودکانه در شرکت

منبع :dw