سبد معیشت کارگران در سال 97

سبد معیشت کارگران در سال 97

رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران می گوید کارگران محاسبه نرخ تورم سبد مصرفی خود و تعیین رقم دستمزد بر اساس آن را خواستارند و توقع مزد بیشتر را ندارند.

غلامرضا عباسی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به رقم سبد هزینه ماهانه کارگران، اظهار کرد: سال گذشته به رقم 2،550،000  تومان رسیدیم و قرار شد این رقم مبنای تصمیم‌گیری‌های مزد در جلسات شورای عالی کار باشد ولی متاسفانه در تعیین مزد سال ۹۶ دیده نشد و امسال با تورم موجود قطعا این رقم فراتر خواهد رفت.
وی افزود: نرخ تورمی که از سوی بانک مرکزی یا مرکز آمار ایران اعلام می‌شود در واقع نرخ تورم۳۰۰ قلم کالایی است که به طور میانگین در نظر گرفته می‌شود، در حالی که کارگران و اقشار کم درآمد کشور دست کم با ۴۰ قلم کالا سر و کار دارند.
رییس کانون عالی انجمن‌ها صنفی کارگران تاکید کرد: خواسته جامعه کارگری این است که تورم همان ۴۰ قلم سبد مصرفی کارگران محاسبه شود و هر میزان که بود بر اساس آن درصد مزد کارگران را افزایش بدهند.
عباسی درباره تعیین مزد به شکل منطقه‌ای گفت: با شرایط موجود کشور و اقتصاد بعید است که مزد منطقه‌ای تصویب شود چون تبعات دارد.همین حالا اگر قیمت سوخت به تنهایی بالا برود همه بخشها و اقلام را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تورم سنگینی به جامعه تحمیل می‌کند.
وی با تاکید بر لزوم ارتقای دستمزد کارگران، افزود: قدرت خرید کارگران باید تقویت شود تا تولید کارخانه‌ها، بازار اشتغال و معیشت کارگران رونق بگیرد ولی متاسفانه تفکری حاکم است که می گوید اگر قیمت سوخت بالا برود تورم ایجاد نمی‌کند ولی دستمزد کارگران بیشتر شود تورم آفرین است.بنابر این شورای عالی کار باید مذاکرات تعیین مزد را کارشناسی، علمی و تخصصی پیش ببرد و رقم دستمزد را منطبق با نیازهای واقعی زندگی کارگران تعیین کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

 

جدول حقوق و دستمزد سال 97