فرصت ارائه اظهارنامه مالیاتی

فرصت ارائه اظهارنامه مالیاتی

صاحبان مشاغل برای ارائه اظهارنامه مالیاتی فرصت یک ماهه دارند.

بموجب اصلاح ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم عبارت «تیرماه» به عبارت «خرداد ماه» اصلاح و تبصره‌های آن حذف و یک تبصره به شرح زیر به آن الحاق می‌شود:

تبصره ـ سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند برخی از مشاغل یا گروههایی از آنان را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آنها حداکثر ده برابر معافیت موضوع ماده(۸۴) این قانون باشد از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مؤدیان مذکور را به‌صورت مقطوع تعیین و وصول نماید. در مواردی که مؤدی کمتر از یک سال مالی به فعالیت اشتغال داشته باشد مالیات متعلق نسبت به مدت اشتغال محاسبه و وصول می‌شود.

حکم این تبصره مانع از رسیدگی به اظهارنامه‌های مالیاتی تسلیم‌شده در موعد مقرر نخواهد بود.

لذا صاحبان مشاغل تا ۳۱ خردادماه فرصت ارائه اظهارنامه مالیات عملکرد سال۹۵ را دارند که باید مبتنی بر اطلاعات رسیدگی شود و امکان تفاهم با صنوف وجود ندارد.

طبق ماده ۱۰۰ این قانون مشخص کرده مودیان مکلفند اظهارنامه مالیاتی فعالیت یک ساله شغلی هر واحد را به طور جداگانه تنظیم و تا آخر خرداد ماه ارائه کنند.

باتوجه به اینکه این اصلاحیه در فصل چهارم (مالیات بردرآمد مشاغل) صورت گرفته لذا فرصت اظهارنامه اشخاص حقوقی و املاک همان ۳۱ تیرماه خواهد بود.