دستمزد منطقه ای با حقوق فعلی کارگران جور در نمی آید

دستمزد منطقه ای با حقوق فعلی کارگران جور در نمی آید

هادی ابوی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طرح مباحثی همچون منطقه‌ای شدن دستمزد در شرایطی که جلسات دستمزد ۹۶ را پیش رو داریم، دور شدن از موضوع دستمزد است، چون همین حالا حقوقی که کارگران می‌گیرند فاصله بسیاری با خط فقر و تورم دارد و جوابگوی تنها یک هفته زندگی آنها است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر زیر ساختهای منطقه‌ای شدن دستمزد در کشور مهیا نیست، تاکید کرد: مزد منطقه‌ای زمانی قابلیت اجرا دارد که حقوق کارگر به فرض سه میلیون تومان باشد و بخواهیم به دلیل سخت و زیان آور بودن کار یا شرایط بد آب و هوای منطقه‌ای که کارگر مشغول کار است یا هزینه‌های بالای زندگی در کلان‌شهرهایی مثل تهران این رقم را به سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش دهیم.
دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در ادامه پیوستن ایران به مقاوله نامه ۱۴۴ سازمان جهانی کار را مورد اشاره قرار داد و گفت: متاسفانه در حال حاضر سه جانبه‌گرایی رعایت نمی‌شود و ظرفیت تشکل‌ها در بسیاری از موارد از جمله اصلاح قانون کار مورد استفاده قرار نمی‌گیرد به نحوی که گاهی تشکل‌های کارگری در معرض کار انجام شده قرار گرفته و هیچ نقشی در تصویب قانون نداشتند.
به گفته ابوی پیوستن ایران به این مقاوله نامه به لحاظ ارتقای جایگاه ایران در عرصه بین المللی مطلوب است ولی در حال حاضر سه جانبه‌گرایی رعایت نمی‌شود و تشکل‌های کارگری در بسیاری از موضوعات اساسی نادیده گرفته می‌شوند.
به گزارش ایسنا، موضوع مقاوله نامه شماره ۱۴۴ سازمان بین المللی کار (ILO) با عنوان “مشاوره سه جانبه” در دویست و پنجاه و هشتمین جلسه شورای عالی کار مطرح شد و اعضای شورا پس از بحث و گفت‌وگو در خصوص آن، الحاق جمهوری اسلامی ایران به این مقاوله نامه را تایید و تصویب کردند.
سازمان جهانی کار این مقاوله نامه را که بحث سه جانبه‌گرایی می‌پردازد پس از مقاوله نامه‌های حق تشکل و آزادی اجتماعات تصویب کرده‌ است.

برای مشاهده اخبار تعیین دستمزد کارگران اینجا کلیک کنید