به چه دلیل رضایت سهامداران موجب نارضایتی مدیران می شود؟

به چه دلیل رضایت سهامداران موجب نارضایتی مدیران می شود؟

ارسال نامه شفاف سازی شرکت های بورسی روی سامانه کدال در خصوص آخرین تغییرات رخ داده در وضعیت شرکت یکی از فاکتورهایی است که در زمان افت و خیز ارزش سهام شرکت موثر واقع می شود و همواره این امر در راستای ایجاد شفافیت در بازار سرمایه تدوین شده است.

شفافیت اطلاعاتی در بورس یکی از موارد مهم و اثر گذار بر رفتار سرمایه گذاران و سهامداران است و یکی از اهداف اصلی متولیان بازار سرمایه نیل به این هدف بنا نهاده شده است. حال آنکه عملکرد مدیران ارشد این سازمان در نحوه اجرای این امر چندان مورد قبول اهالی بازار سرمایه نبوده و عمدتاً شاهد رفتار سلیقه ای آنها در برخورد با عدم شفافیت در وضعیت سودآوری شرکت ها و نیز روند قیمت سهام آنها هستیم.

ارسال نامه شفاف سازی شرکت های بورسی روی سامانه کدال در خصوص آخرین تغییرات رخ داده در وضعیت شرکت یکی از فاکتورهایی است که در زمان افت و خیز ارزش سهام شرکت موثر واقع می شود و همواره این امر در راستای ایجاد شفافیت در بازار سرمایه تدوین شده است. در این شرایط به نظر می رسد متولیان بازار سرمایه تنها در روندهای رو به رشد قیمت سهام از ناشران علت افزایش تقاضا برای خرید سهام را جویا می شوند و بهانه روند نزولی مداوم برخی از مجموعه های بورسی برای آنها جای سوال ندارد. چرا که در شرایط فعلی بویژه طی ماه های اخیر که روند نزولی بر کلیت بازار سرمایه حاکم شده و در این بین برخی از تک نمادها مورد توجه سهامداران قرار گرفته اند و در پی آن با افزایش تقاضا برای خرید سهام مواجه شده اند، شاهد آن هستیم که پس از چند روز رشد قیمتی نامه شفاف سازی از سوی مدیران شرکت مبنی بر عدم رخداد اتفاق اثر گذار بر سودآوری آن مجموعه روی کدال قرار می گیرد و سهامی که رشد اندکی را تجربه کرده با نامه مذکور با افزایش فشار فروش سهام مواجه می شود. این موضوع در روند قیمت سهام برخی از تک نمادها و به تازگی به صورت دسته جمعی در گروه قند و شکر مشاهده شده است و این مجموعه ها پس از اینکه چند روزی با رشد قیمتی مواجه شدند، نامه های شفاف سازی را یکی پس از دیگری روانه کدال کردند.

در مقابل اما، فعالان بازار سرمایه بخوبی به یاد دارند که برخی از سهام شرکت ها و حتی در برهه ای از زمان اغلب گروه های فعال در بازار سرمایه روند منفی بی وقفه ای را در پیش گرفتند که در آن مقطع زمانی هیچ نهاد ناظر یا مقام مسئولی علت تداوم افت ارزش سهام را از مدیران شرکت جویا نشد و در پی آن روندی که ضرر و زیان قابل توجهی را به سهامداران تحمیل کرد، طی روزهای متوالی ادامه یافت.

بر این اساس این سوال مطرح می شود که به راستی چرا متولیان بازار سرمایه تنها در زمان رشد قیمت سهام از مدیران ارشد مجموعه درخواست شفاف سازی در این خصوص را دارند و رضایت سهامداران از شکل گیری این روند موجب نارضایتی آنها می شود؟ چرا متولیان بازار سرمایه افت مداوم ارزش سهام شرکت و تشکیل صف فروش در نماد آن را به صورت طولانی مدت جزو ذات بازار سرمایه و امری طبیعی می دانند، اما از نظر آنها رشد چند درصدی قیمت سهام شرکتی دیگر و یا اقبال چند روزه برخی از سرمایه گذاران و برخی از سرمایه گذاران برای خرید یک شرکت متناسب با پتانسیل های شرکت تلقی نمی شود؟

به نظر می رسد متولیان بازار سرمایه و مقامات مسئول به طور سلیقه ای در خصوص روند قیمت سهام شرکت ها چه در صعود قیمتی و چه در روند نزولی برخورد می کنند و تنها چیزی که مورد توجه آنها نیست منافع سهامداران و دستیابی به هدف اصلی آنها یعنی ایجاد شفافیت در بورس است. چرا که اگر مدیران ارشد سازمان به درستی به تعهدات خود در این خصوص عمل می کردند شاهد رشد یا نزول چند ده درصدی سهام شرکت بدون دلیل بنیادی یا ایجاد تغییرات با اهمیت در وضعیت سودآوری آنها نبودیم و تداوم روند نزولی بازار سرمایه طی دو سال اخیر زیان های آنچنانی را بر سهامداران تحمیل نمی کرد و همچنین روند معاملات به گونه ای پیش نمی رفت که تنها برخی از افراد دارای اطلاعات نهانی از سرمایه گذاری های خود سود ببرند و برخی دیگر نیز زیان تنها عایدی آنها از سرمایه گذاری هایشان در این بازار باشد.

مطالب مرتبط

فرابورس چیست؟

سود هر سهم EPS

سود تقسیمی هر سهم