نمونه سند حسابداری

نمونه سند حسابداری

سند حسابداری اولین سند جهت ثبت حسابداری می باشد که به وسیله آن دفتر رورنامه و دفتر معین تکمیل می شود

در حسابداری سنتی سند حسابداری(Journal Voucher) برگه ای است که حداقل یک تراکنش مالی(شامل یک طرف بدهکار و یک طرف بستانکار) در آن نوشته می شود . و چنین مدرکی پس از امضای مرجع ذی صلاح و صدور آن قابل ثبت در دفاتر کل، معین و روزنامه است.
با استفاده فراگیر از کامپیوتر در ثبت تراکنشهای مالی این دیدگاه نیز به طور کلی تغییر یافته است. سند حسابداری در ثبت  رایانه ای  رویدادهای  مالی، عبارت است از یک فرم که کاربر می تواند یک/چند تراکنش مالی را در آن وارد نماید. هر تراکنش مالی مرکب از دو آرتیکل و هر آرتیکل در بردارنده حداقل یک کد حساب و  مبلغ(بدهکار/بستانکار) می باشد به علاوه هر سند مالی الزاما دارای شماره سریال و تاریخ نیز هست. برخی توسعه هایی که در اسناد حسابداری رایانه ای داده  شده است عبارتند از:
1- برای هر آرتیکل در سند علاوه بر کد حساب می توان N کد کنترلی(تفصیلی) جهت منظورهای مختلف را نیز درج کرد(مثلا کد پروژه، کد ریز هزینه، کد قرارداد و ...)
2- برای هر آرتیکل در سند علاوه بر مبلغ(بر اساس واحد شمارش) می تواند مبلغ مرتبط با ارز، نرخ مبادله و نوع ارز را نیز ثبت کرد.
3- هر سند می تواند انواع مختلفی داشته و این انواع در طبقه بندی گزارشهای مالی موثر باشد.
4- هر سند می تواند دارای چند شماره  باشد(شماره سریال موقت، شماره سریال دائم، شماره فرعی سند، شماره عطف سند و....)
5- کلیه ویرایش های انجام شده تا قبل از تایید نهایی توسط سیستم و به نام کاربر ثبت می شود و تاریخچه تنظیم سند قابل گزارش گیری است.
6- امکان پردازش آرتیکلها(حذف، کپی، حذف و کپی، ارسال، درج، مرتب سازی و..) به راحتی امکان پذیر است.
7- امکان پردازش اسناد(ادغام اسناد، مرتب سازی، کپی محتوا از سند دیگر و...) به راحتی امکان پذیر است.  
8- مراحل تنظیم تا ثبت قطعی سند می تواند N مرحله ثابل تعریف باشد(تنظیم، بازبینی، ثبت سند، تایید، تصویب، ثبت قطعی سند و...)
9- می توان الگوی سند مالی تنظیم نموده و برای تعاملات مالی مشخص(نظیر پرداخت وجه، فروش کالا و...) وفق الگوی تعریف شده به سادگی سند را تنظیم کرد.
نکته : اصولا در سیستم های مالی رایانه ای معمولا دستکاری(Manipulation) اسناد به راحتی امکان پذیر است و مدیر مالی سازمان باید با استفاده از تنظیمات کاربری و تدوین دستورالعمل کنترلهای داخلی در مورد تنظیم اسناد جلوی سوء استفاده های محتمل را سد نماید.

یک نمونه سند حسابداری در اکسل برای دانلود قرار داده شده است .

سند حسابداری

 

دانلود نمونه سند حسابداری در اکسل

 

مطالب مرتبط

فرم دفتر روزنامه در اکسل

دفتر معین

اسناد رسمی چیست ؟

انواع اسناد انبار

حسابدار کیست ؟

استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری

شاخه های حسابداری