چک




  • 13 تیر 1400
    تغییرات قانون جدید چک

    تغییرات قانون جدید چک

    قانون جدید چک از ابتدای سال‌جاری شروع شد و از این زمان به بعد تمامی چک‌ها برای نقل و انتقال باید در سامانه صیاد ثبت شوند تا قابلیت نقد شوندگی داشته باشند. قانون جدید ضوابط مختلف و جدیدی را برای صدور چک به همراه آورده است که گفته می‌شود به چک‌ها اعتبار می‌بخشد و چک‌های برگشتی را نیز کم می‌کند. ازجمله مهم‌ترین الزامات و ضوابط قانون جدید چک می‌توان به ممنوعیت صدور چک در وجه حامل، حذف پشت‌نویسی چک، ثبت و انتقال چک در سامانه صیاد توسط صادر‌کنندگان و دریافت‌‌کنندگان و مدت اعتبار سه ساله اشاره کرد

    صدور و تحویل چک‌های تضمین‌شده توسط بانک‌ها به مشتری، صرفا از طریق سامانه صیاد امکان‌پذیر است که صدور و تحویل چک‌های تضمین‌شده مستلزم تکمیل برگه‌(فرم) درخواست توسط متقاضی در شعبه بانک در حضور متصدی بانکی، درج مشخصات هویتی و شماره‌حساب گیرنده روی چک تضمین شده و نیز ثبت علت درخواست صدور چک مذکور در سامانه «صیاد» است.

     

    به ادامه مطلب مراجعه فرمائید .

     

  • 31 تیر 1396
     شرایط جدید صدور دسته‌ چک

    شرایط جدید صدور دسته‌ چک

    بانک مرکزی با اعلام شرایط جدید ارائه دسته‌چک اعلام کرد، تحویل دسته‌چک به مشتری دارای سابقه چک برگشتی، بدهی غیرجاری و یا مشمولین موضوع ماده ۷ قانون صدور چک ممنوع است.

    به گزارش خبرگزاری تسنیم، بنابر اعلام بانک مرکزی، تحویل دسته‌چک جدید منوط به بازگشت حداقل ۸۰ درصد از برگه‌های آخرین دسته‌چک مشتری، اعم از صادرشده یا ابطال‌شده، به بانک خواهد بود.
    نحوه شناسایی متقاضی افتتاح حساب جاری مطابق با مفاد قانون، آیین‌نامه و دستورالعمل‌های مبارزه با پولشویی می‌باشد.
    بنابراین گزارش، برای جلوگیری از بروز هرگونه سوء استفاده و کلاهبرداری احتمالی از طریق چک، بر شناسایی کامل شخص حقیقی و حقوقی به‌منظور افتتاح حساب جاری تأکید می‌گردد.

     

    به ادامه مطلب مراجعه فرمائید

  • 29 فرودین 1396
     اصلاح مجدد قانون چک بعد از 14 سال

    اصلاح مجدد قانون چک بعد از 14 سال

     اصلاح مجدد قانون چک بعد از 14 سال از آخرین تغییرات در دستور نمایندگان مجلس قرار می گیرد.

    به گزارش خبرفوری، آخرین اصلاح قانون چک به سال 1382 باز می گردد که جایگزین قانون صدور چک مصوب 1344 شد.

    در همین زمینه ناصر حکیمی مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا از رایزنی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اصلاح مجدد این قانون خبر داد.

    وی  علت این کار را رفع موانع قانونی برای عملیاتی کردن چک الکترونیکی و حذف چک کاغذی از مبادلات تجاری ذکر کرد.

    این مقام مسئول در بانک مرکزی گفت: زیرساخت های فنی مورد نیاز برای اجرای چک الکترونیکی در نظام بانکی اعم از بانک مرکزی و سایر بانک ها آماده است اما باید الزامات قانونی و حقوقی مورد نیاز آن نیز مهیا شود.....

    به ادامه مطلب مراجعه فرمائید .

  • 13 آبان 1395
    واکنش بازار به چکهای برگشتی

    واکنش بازار به چکهای برگشتی

    با واکنش تولیدکنندگان به چک‌های برگشتی و اعلام اینکه با شرایطی بحرانی و کمر شکن مواجه شده‌اند، به نظر می‌رسد هشدار کارشناسان درباره واکنش احتمالی بازار نسبت به روند رو به رشد میزان چک‌های برگشتی در حال عملی شدن است. معضلی که منشا آن‌ را باید در دو بخش اقتصاد و البته شبکه بانکی جستجو کرد.

    وضعیت چک‌های برگشتی طی سال‌های اخیر به گونه‌ای پیش‌رفته که بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی تنها در سه ماهه اول امسال، ۲.۴ میلیون فقره با مبلغی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برای این چک ها ثبت شده است. هرچند که نسبت چک‌های برگشتی به چک‌های مبادله شده از نظر تعداد ۳.۶ درصد و مبلغ ۳.۱ درصد بوده؛ اما در فاصله یکساله تعداد چک‌های برگشتی با افزایش سه میلیونی به حدود هشت میلیون فقره افزایش یافته که رشدی حدودی ۶۰ درصدی داشته و مبلغ آن تا دو برابر افزایش یافته است.

    این روند در حالی رخ داده که بخش تولید و تولیدکنندگان به عنوان یکی از مخاطبان بزرگ چک با مشکل مواجه کرده است و معتقدند که وضعیت بحرانی در حال حاضر در این زمینه وجود داشته و تولید و توزیع محصولات آن‌هارا تحت تاثیر قرار داده است به طوری که می‌گویند چک‌های برگشتی کمر تولید کنندگان و توزیع کنندگان چرم را شکسته است. این در حالی است که بنا بر اذعان خود تولیدکنندگان درباره رکودی که بر تولید و اقتصاد وجود داشته و گرانی محصولات، تامین هزینه برای آن‌ها بسیار سخت شده و پرداخت مبالغ چک‌ها به راحتی انجام نمی‌شود. در این شرایط بسیاری از چک‌های صادره برگشت می‌خورد.......

    به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.

  • 11 مرداد 1395
    شرایط دریافت مجدد دسته چک

    شرایط دریافت مجدد دسته چک

    بسیاری از دارندگان دسته چک از شرایط دریافت مجدد دسته چک اطلاعی ندارند و همین باعث بوجود آمدن مشکلاتی برای آنها می شود.

    افتتاح حساب جاری و دریافت دسته چک دارای شرایطی است که باید در هنگام افتتاح حساب از سوی بانک به اطلاع صاحب حساب برسد که معمولا این اطلاع رسانی بطور کامل انجام نمی شود.

    بر اساس قوانین موجود در نظام بانکی کشور همه بانک ها باید در هنگام افتتاح حساب جاری برا ی متقاضیان، الزاما نخستین دسته چک را ۱۰ برگی صادر کنند....

    به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.

     
  • 15 تیر 1395
    چک برگشتی چه زمانی کیفری است؟

    چک برگشتی چه زمانی کیفری است؟

    قانون به صدور چک بلامحل به عنوان یک جرم نگاه کرده است. هر جرمی برای وقوع، نیاز به شرایطی دارد.

    قانون اعلام می‌دارد که در صورت وجود هر یک از حالات یا شرایط زیر، صدور چک بلامحل جرم کیفری خواهد بود توجه کنید در موارد زیر چک کیفری محسوب میشود و مجازات دارد:

    1. صادر کننده از بسته بودن حساب خبر داشته باشد:

    اگر فردی از بسته بودن حساب جاری اش خبر داشته باشد و مبادرت به صدور چک از آن حساب نماید برای قانون گذار ثابت میشود که آن فرد قصد مجرمانه داشته و آن فرد را مجازات میکند...

    به ادامه مطلب مراجعه کنید.

     

     

  • 12 اسفند 1394
    چک رمزدار چیست؟

    چک رمزدار چیست؟

    چک های رمزدار به دو صورت وجود دارند:
     
    1.چک بین بانکی:

    چک بین بانکی چکی است که طبق درخواست مشتری توسط بانک به عهده یکی از سایر بانکها با استفاده از رمز صادر می شود. وجه چک های بین بانکی نقداً قابل پرداخت نبوده و بایستی به حساب متقاضی در بانک منظور گردد.

    چک بانکی عهده سایر بانک ها در صورتی توسط بانک صادر می گرددکه ذینفع در بانک پرداخت کننده وجه دارای شماره حساب باشد.به گزارش عصر بانک ، چک مزبور در وجه بانک مورد نظر و جهت واریز به حساب درخواست شده توسط متقاضی صادر می گردد.....

    به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.

  • 2 اسفند 1394
    10 نکته ی مهم در مورد نوشتن چک,که باید بدانیم

    10 نکته ی مهم در مورد نوشتن چک,که باید بدانیم

    1-چک نباید با مداد نوشته شده باشد. بانکها چک نوشته شده با مداد را نقد نمی کنند.

    2- چک باید به تاریخ روز باشد و اگر ثابت شود که چک به تاریخ آینده نوشته شده(چک وعده دار)، کیفرخواست آن حقوقی خواهد بود، نه کیفری.

    3- در صورت عدم برابری مبلغ عددی و حروفی، بانک می تواند چک را به اندازه مبلغ کمتر پرداخت کند. مثلا اگر در یک فقره چک به حروف نوشته شده باشد: "سی میلیون ریال" و به عدد نوشته شده باشد : "3،000،000 ریال"، کارمند بانک در صورت موافقت شما می تواند مبلغ 3،000،000 ریال را به شما پرداخت کند. در صورت خوانا نبودن چک، بانک آنرا بدون اقدام عودت می دهد. تطابق متعارف (نه خیلی کارشناسی) امضاء روی چک، با امضاء ثبت شده در سیستم بانکی، برای وصول آن کافیست.

    4- در صورت مغایرت امضاء، و کفایت موجودی حساب، بانک باید چک را با قید دلیل "مغایرت امضاء" یا "نقص امضاء" برگشت بزند و گواهی عدم پرداخت صادر کند. اگر موجودی کافی نباشد، گواهی عدم پرداخت با قید عبارت "عدم کفایت موجودی" صادر می شود.....

    به ادامه مطلب مراجعه کنید.