اقتصاد




  • 31 اردیبهشت 1396
    سال پایه تورم به سال ۱۳۹۵ تغییر می کند.

    سال پایه تورم به سال ۱۳۹۵ تغییر می کند.

    به نقل از بانک مرکزی، مقتدایی در مراسم افتتاحیه سی و نهمین هم اندیشی آموزشی آمار اقتصادی با اشاره به اقدامات مدیریت کل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی در زمینه نظام های نوین جمع آوری و پردازش اطلاعات گفت: در سال قبل بانک مرکزی موفق به توسعه ابزارهای سامانه جامع آمارهای اقتصادی شد. در این خصوص، با همکاری شرکت خدمات انفورماتیک و با هدف انتشار اثر بخش اطلاعات با استفاده از توانمندی های هوش تجاری مطالعاتی صورت گرفت. همچنین پروژه اخذ اطلاعات آفلاین در طرح بررسی بودجه خانوار و مرحله آزمایشی طرح آفلاین اشتغال و بیکاری نهایی شد و ابزار محاسبه تورم در وب سایت بانک مرکزی طراحی و پیاده سازی شد.

    به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.

  • 4 اردیبهشت 1396
    بازخوانی پرونده ریسک تجاری ایران

    بازخوانی پرونده ریسک تجاری ایران

    صندوق ضمانت صادرات، گزارشی از عملکرد سال 95 و برنامه‌های سال 96 ارائه داد که براساس آن ضمن معرفی محصولات جدید مورد نیاز صادرکنندگان، کارنامه این صندوق را در سال گذشته بررسی کرد. همچنین مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات، روز گذشته در یک نشست خبری، به بازخوانی پرونده ریسک تجاری ایران پرداخت. چراکه به‌رغم پیش‌بینی‌های صورت گرفته مبنی بر کاهش ریسک ایران به رتبه 5، این اتفاق رخ نداده است. سیدکمال سیدعلی، علت این موضوع را بیان می‌کند و می‌گوید که دلیل اصلی آن بدهی بیش از 100 میلیون دلاری یک شرکت بخش‌خصوصی به بانک ایتالیایی است. این در حالی است که دولت ایران تمام بدهی‌های خود را پرداخت کرده است. از سوی دیگر براساس قانون بین‌المللی گفته می‌شود که نمی‌توان دو رتبه کاهش ریسک تجاری را در یک جلسه برای کشورها قائل شد....

     

    به ادامه مطلب مراجعه فرمائید .

  • 7 بهمن 1395
    درآمد سرانه در 20 کشور فقیر دنیا

    درآمد سرانه در 20 کشور فقیر دنیا

    بر اساس آن 20 کشور فقیر دنیا - در سال 2016 - که پایین‌ترین درآمد سرانه را دارند به ترتیب از کشور بیستم به فقیرترین کشور عبارتند از:
    20- سودان جنوبی با درآمد سرانه (سالانه) 730 دلار

    19- رواندا؛ 697 دلار

    18- سیئرالئون؛ 693 دلار

    17- اوگاندا؛ 675 دلار

    16- اتیوپی؛ 619 دلار

    15- بورکینافاسو؛ 613 دلار

    14 - افغانستان ؛ 590 دلار

    13- سومالی؛ 551 دلار

    12- توگو؛ 547 دلار

    11- گینه ؛ 531 دلار

    به ادامه مطلب مراجعه فرمائید .

     

  • 7 بهمن 1395
     انتشار فهرست فاسدترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۶

    انتشار فهرست فاسدترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۶

    طبق جدیدترین گزارش سالانه سازمان شفافیت بین الملل، سومالی، سودان جنوبی و کره شمالی فاسدترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۶ بودند.

    به گزارش ایسنا، سومالی با دریافت امتیاز ۱۰ در شاخص ادراک فساد ۲۰۱۶ که بخش دولتی کشورها را با دادن امتیاز از صفر تا ۱۰۰ رتبه بندی می کند، فاسدترین کشور جهان شناخته شد. این کشور در ۱۰ سال گذشته این عنوان را در اختیار داشته است.

    کشورهایی که امتیاز کمتری دارند، فاسدتر به نظر رسیده و ویژگیهایی شامل مصونیت برای فساد و موسسات ضعیف دارند.

    دومین کشور از انتهای فهرست، سودان جنوبی با امتیاز ۱۱ بود که کشور نسبتا جدیدی است و شش سال قبل از سودان استقلال یافت. سومین کشور از انتهای فهرست شاخص ادراک فساد کره شمالی بود است.

    کشورها در خاورمیانه با بدترین کاهش در شاخص فساد روبرو شدند که در صدر آنها قطر با کاهش ۱۰ امتیاز نسبت به رتبه قبلی قرار گرفت. علت سقوط رتبه این کشور، رسوایی‌هایی مانند تصمیم فیفا برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر در بحبوحه گزارشهایی از بدرفتاری با کارگران مهاجر بود.

    ایران با امتیاز ۲۹ در سال ۲۰۱۶ که دو رتبه نسبت به سال ۲۰۱۵ بهبود داشت، در رتبه ۱۳۱ قرار گرفت....

    به ادامه مطلب مراجعه فرمائید .

     

  • 21 آذر 1395
    توانمدی تجاری ایران در سال 2016

    توانمدی تجاری ایران در سال 2016

    «توانمندسازی تجاری» یکی از شاخصهای کلان بین المللی است که توسط انجمن جهانی اقتصاد برای نشان دادن وضعیت تجاری کشورها سنجیده می شود.
    این شاخص دارای هفت زیرشاخص اصلی می باشد و شباهت زیادی به «شاخص عملکرد لجستیک» دارد که هر دو سال توسط یکی دیگر از نهادهای معتبر بین المللی یعنی بانک جهانی سنجش می شود.
    ایران علیرغم داشتن پتانسیل فوق العاده لجستیکی و تجاری متاسفانه در ارزیابی سال 2016 انجمن جهانی اقتصاد، رتبه 132 از میان 138 کشور را در شاخص «توانمندسازی تجاری» به خود اختصاص داده است که بدترین رتبه در میان کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه است. لازم به ذکر است که رتبه قبلی ایران (2014)، 131 از میان 138 کشور مورد بررسی بوده است.
    در ادامه و به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، به معرفی این شاخص و هفت زیرشاخص آن به همراه بررسی وضعیت ایران پرداخته شده است.
    براساس این گزارش کشورهای مورد بررسی 98.8 درصد تولید ناخالص داخلی جهان و 98.3 درصد از تجارت کالاهای جهان را در اختیار دارند. از نظر شاخص توانمندسازی میانگین نمره ایران از بین 7 نمره (7 شاخص مورد بررسی) 3 است. ایران با این امتیاز در بین کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه ضعیف‌ترین رتبه را به خود اختصاص داده است.
    شاخص توانمندسازی تجاری به صورت کلی به بررسی رقابت‌پذیری در صادرات، توسعه بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی، یکپارچگی بازارها و رشد اقتصادی کشورها می‌پردازد و

  • 2 آبان 1395
    کاهش نرخ سود تسهیلات صادراتی به ۱۱ درصد

    کاهش نرخ سود تسهیلات صادراتی به ۱۱ درصد

    هیات امنای صندوق توسعه ملی به منظور جهش در صادرات غیر نفتی، نرخ سود تسهیلات ریالی از محل منابع صندوق برای صادرکنندگان را به ۱۱ درصد کاهش داد.

    در جلسه هیات امنای صندوق توسعه ملی که پیش از ظهر شنبه و به ریاست حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهور تشکیل شد؛ مصوب شد تا به منظور جهشدرصادرات غیر نفتی، نرخ سود تسهیلات بانکی که به صورت ریالی و از منابع صندوق استفاده می شود، به یازده درصد کاهش یابد...

    به ادامه مطالب مراجعه فرمایید.

  • 23 مهر 1395
    آثار زيانبار کدفروشي و فاکتورهاي صوري در اقتصاد

    آثار زيانبار کدفروشي و فاکتورهاي صوري در اقتصاد

    به موازات افزايش پيچيدگي حاکم بر روابط اقتصادي کسب و کارها، شرکت هاي تجاري و فعالان اقتصادي در دهه هاي اخير، قانونگذاران نيز به شيوه ها و سازوکارهاي جديدي براي افزايش شفافيت اقتصادي و مبارزه با تخلفاتي مثل پولشويي، فرار مالياتي و غيره روي آورده اند. يکي از اين سازوکارها که در همه کشورهاي دنيا به شيوه کم و بيش يکساني از آن براي افزايش شفافيت اقتصادي استفاده مي شود، ضرورت اخذ کد و شناسه ويژه‏اي براي فعالان اقتصادي است که به عناويني چون کد اقتصادي، کد مالياتي، کد شناسايي مالياتي و غيره معروف است.

    در ايران نيز چند سالي است شرکت هاي تجاري و فعالان اقتصادي به حکم قانون ملزم به اخذ شماره اقتصادي و درج آن در فاکتورها و صورت معاملات خود شده‏اند. درج اين شماره در صورت حساب ها، فاکتورها و صورت معاملات به سازمان امور مالياتي اين امکان را مي دهد که فعاليت ها و معاملات فعالان اقتصادي را به شيوه اي دقيق رصد کند و در نهايت ارزيابي دقيقي از سود و زيان آنها داشته باشد و ماليات‏ها را با رعايت عدالت و بر مبناي اطلاعات دقيق وصول کند.....

    به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.

  • 2 شهریور 1395
    تسعیر نرخ ارز و تسویه بدهی دولت

    تسعیر نرخ ارز و تسویه بدهی دولت

    بدهی دولت باید تسویه شود، این موضوعی است که از روش‌های مختلف می‌تواند صورت بگیرد اما در اصلاحیه بودجه ٩۵ که توسط دولت به مجلس ارایه شده تمرکز بر تسویه این بدهی به شکل تسعیر نرخ ارز است که اگر چه این موضوعی قانونی است اما مخالفت‌هایی با آن وجود دارد. شاید موضوعی که کمتر به آن پرداخته شده است صوری بودن این نوع از تسویه بدهی و غیر واقعی بودن آن است و همچنین کوتاه‌مدت بودن این درمان برای اقتصاد از دیگر واهمه‌های منتقدان این طرح است.

    در توضیح اینکه چرا باید هر چند سال یک‌بار بدهی دولت تسویه شود این است که بر اساس نظریه اقتصاد سیاسی رومر، همواره دولت‌ها در آخرین سال عمر خود سعی می‌کنند که بیشترین بدهی را به دولت بعد از خود منتقل کنند تا ضمن بهره بردن از بدهی خلق شده برای ابعاد تبلیغاتی برای دولت خود، بار سنگینی را برای دولت بعد به میراث بگذارند تا به اهدافی که ممکن است مغایر با اهداف خودشان باشد دست نیابند. به همین دلیل است که بدهی دولت در هر دوره انتخاباتی معمولا تکانه مثبتی را دریافت می‌کند. در مورد اقتصاد ایران در سال ٩۴ اقتصاد سهم بدهی دولت از تولید ناخالص داخلی به ٣۶/١۶ درصد رسید، بیشترین میزان این شاخص در بیست سال اخیر در سال ١٣٧۵ رقم زده شد که در این سال سهم بدهی دولت از تولید ناخالص داخلی بیش از ٢٢ درصد بود و در مابقی این بیست سال همواره به طور متوسط ١۵ درصد بوده است. صوری‌ترین روش تسویه این بدهی از محل تسعیر نرخ ارز است. اهمیت این شاخص در این است که سرمایه‌گذاران از این شاخص به عنوان قدرت بازپرداخت دولت برای بدهی‌هایش نگاه می‌کنند و در مورد اقتصادهای باز این شاخص از اهمیت بالایی برای تامین بدهی خارجی دولت اهمیت دارد.....

    به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.