حسابداری




  • 29 شهریور 1393
    انواع ورشکستگی

    انواع ورشکستگی

    وَرشِکَستِگی حالت یک بازرگان یا شرکتی تجاری است که از پرداخت بدهی‌های خود ناتوان شود و نتواند پیمان‌های بازرگانی خود را عملی کند.

    ورشکستگی و مقررات آن تنها دربرگیرنده بازرگانان می‌شود و چنانچه اشخاص عادی قادر به پرداخت بدهی خود نباشند اصطلاحاً به آنان «معسر» گفته می‌شود.

    شرکت‌های تجارتی چون بازرگان شناخته می‌شوند، مشمول مقررات ورشکستگی می‌شوند ولی شریکان و مدیران آن‌ها چون تاجر نیستند مشمول این مقررات نخواهند شد. برای تقسیم دارایی‌های ورشکسته، بستانکاران نسبت به هم حق تقدمی ندارد ولی در حالت معسر، هر بستانکاری که زودتر اقدام نماید به نتیجه خواهد رسید.

    ورشکستگی باید به موجب حکم دادگاه اعلام شود و تا زمانی که...

    به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

  • 27 شهریور 1393
    9 نکته بسیار مهم درباره نحوه نگهداری دفاتر

    9 نکته بسیار مهم درباره نحوه نگهداری دفاتر

    نکته شماره ۱
    چنانچه ثبت عملیات فروردین ماه و تراز افتتاحیه قبل از تاریخ پلمپ دفاتر قانونی باشد آیا اشکالی دارد چنانچه شرکت ۱۰۰% متعلق به دولت باشد چه حکمی دارد؟
    ج – هرگونه ثبت عملیات در دفاتر بایستی بعد از پلمپ دفاتر صورت گیرد و از این بابت تفاوتی بین شرکت‌های دولتی و خصوصی وجود ندارد.چنانچه عملیاتی در دفاتر پلمپ شده به تاریخ قبل از پلمپ ثبت گردد مشمول مقررات تأخیر ثبت و پلمپ خواهد بود.
    نکته شماره ۲
    آیا در مواردی که عملیات به ...

  • 26 شهریور 1393
    اخلاق حسابداری

    اخلاق حسابداری

    حسابداري در دنياي پيشرفته اقتصادي امروز حرفه اي است حياتي، زيرا سامانه اقتصادي جاري بدون آن نمي تواند، وجود داشته باشد. برجستگي متمايز كننده حرفه حسابداري پذيرش مسووليت نسبت به عموم است.
    جامعه انتظارات فراواني از اهل اين حرفه دارد و مردم بايد به كيفيت خدمات پيچيده ارائه شده توسط حرفه حسابداري اعتماد داشته باشند. از اين رو اطلاعات ارائه شده توسط حسابداران بايد به طور قابل توجهي كارآمد، قابل اتكا، واقعي و بي غرضانه باشد، پس حسابداران نه تنها بايد واجد شرايط و صلاحيت حرفه اي باشند،...

  • 17 شهریور 1393
    نتایج نهایی کنکور سراسرسی 93

    نتایج نهایی کنکور سراسرسی 93

    دكتر خدايي معاون وزير ورييس سازمان سنجش اموزش كشوردر گفتگو با خبرنگاران  رسانه هاي جمعي  زمان اعلام نتايج ازمون سراسري سال 1393 را ساعت 8 صبح روز سه شنبه 18 شهريور ماه اعلام كرد داوطلبان مي توانند با مراجعه به پايگاه الكترونيكي سازمان به  نشاني  www.sanjesh.org  از نتايج  ازمون مطلع شوند 

  • 30 مرداد 1393
    حسابداری دولتی پارت 3 مراحل خرج

    حسابداری دولتی پارت 3 مراحل خرج

    مراحل انجام خرج:

    الف) تشخیص:

    عبارتست از تعین و انتخاب کالا و خدمات و سایر پرداختهایی که تحصیل یا انجام آنها برای نیل به اجرای برنامه های دستگاه اجرایی ضروری است.

    ب)تامین اعتبار:

    عبارتست از اختصاص دادن تمام یا قسمتی از اعتبار مصوب برای هزینه معین.

    ج)تعهد:

    عبارتست از ایجاد دین بر...

  • 28 مرداد 1393
    حسابداری دولتی پارت 2 تامین اعتبار

    حسابداری دولتی پارت 2 تامین اعتبار

    حسابداری دولتی عبارت است از مجموعه قوانین ، مقررات و روشها توام با دانش  حسابداری که ذیحساب های دستگاه های اجرای در رابطه با فعالیتهای مالی خود حسب مورد مکلف به رعایت و به کارگیری آن می باشند

    حال به ادامه مطلب می پردازیم .

    اعتبار:

    عبارت از مبلغی است که برای مصرف یا مصارف معینی به منظورنیل به اهداف واجرای برنامه های دولت به تصویب مجلس شورای اسلامی می رسد.

    • اعتبارات جاری
    • اعتبارات عمرانی

    تخصیص اعتبار:

    عبارتست از تعیین حجم اعتباری که برای یک دوره معین در طی سال مالی به منظور انجام هزینه، در جهت اجرای برنامه ها و عملیات و سایر پرداختهای مورد لزوم هر یک از دستگاههای اجرایی از محل اعتبارات مصوب آنها ، توسط کمیته تخصیص ...

  • 27 مرداد 1393
    حسابداری دولتی پارت 1

    حسابداری دولتی پارت 1

    حسابداری دولتی عبارت است از مجموعه قوانین ، مقررات و روشها توام با دانش  حسابداری که ذیحساب های دستگاه های اجرای در رابطه با فعالیتهای مالی خود حسب مورد مکلف به رعایت و به کارگیری آن می باشند.

    • مجموعه قوانین و مقررات ، بر استانداردهای حسابداری مقدم هستند.
    • در طرح و تنظیم سیستم حسابداری دولتی باید کلیه قوانین ، لحاظ گردد یعنی دانش حسابداری با توجه به قوانین و مقررات به کار گرفته می شود.

    در کشور ما قسمت عمده بخش عمومي به دستگاه عمومي به دستگاه هاي دولتي اختصاص دارد که در دو دهه اخير از رشد و توسعه فوق العادهاي برخوردار بوده است.افزايش بهاي نفت ، ملي شدن شرکتهاي توليدي ، خدماتي و اعتباري بخش خصوصي و همچنين پيدايش نهادهاي خود جوش از بطن انقلاب ، از جمله عوامل موثر در اين توسعه اند.

    عوامل فوق الذکر موجب گرديد تا طيف وظايف و مسئوليتهاي دولت پيچيده تر وسيع تر ، متنوع تر و تخصصي تر از گذشته شود.اين توسعه در افزايش بودجه کل کشور تاثير بسزايي داشته است. با نگرش در روند تصاعدي بودجه کل کشور در طي سنوات گذشته ، اين رشد گوياتر بيان  مي شود. به عنوان مثال ، در قانون بودجه سال 1346کل کشور جمعا به مبلغ دويست و هفده ميليارد و دويست و سي و يک ميليون و نهصد و ده هزار ريال(000/910/231/217) منابع و مبالغ بر همين رقم مصارف تصويب شده است. در حالي که در قانون سال 1380 کل کشور جمعا مبلغ چهار صد و پنجاه و پنج هزار و نهصد و هفتاد و هشت ميليارد و دويست و هفت ميليون و نهصد و سي و پنج هزار ريال (000/935/207/975/455) منابع و معادل همين رقم مصارف به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده است.

    بدين ترتيب مي توان گفت که بودجه کل کشور و عملکرد آن ، مفهوم و معنايي بس وسيع تر وعميق تر از برنامه کار و يک صورت حساب مالي ساده براي دولت دارد

    اصطلاحت حسابداری دولتی

    ...

  • 26 مرداد 1393
    اسناد دریافتنی در ایران

    اسناد دریافتنی در ایران

    اسناد دریافتنی آن دسته از مطالباتی است که به استناد مدرک دارای مبلغی مشخص و تاریخی معین در آینده می باشد.

    žکه به ۲ دسته تقسیم میشود: بلند مدت و کوتاه مدت.

    žاسناد دریافتنی در ایران شامل سفته و برات می باشد که معمولا در موارد زیر توسط واحد تجاری دریافت میگردد.

    žدر مقابل فروش کالا، خدمات، ضایعات، دارایی و…

    žدر مقابل بدهی قبلی حساب های دریافتنی

    žدر مقابل اعطای وام به دیگران

      سفته سندی است که بموجب آن امضاء کننده تعهد می کند مبلغی

    ....